Strategia zdalnej komunikacji z klientami dla freelancerów

Strategia zdalnej komunikacji z klientami dla freelancerów

Wydaje się, że nie ma recepty na sukces, jeśli chodzi o zdalne realizowanie projektów. Uważam jednak, że jest kilka rzeczy, których należy przestrzegać, aby utrzymać zdrowe i produktywne relacje z klientami, którzy pokładają duże zaufanie do Ciebie. Zdalna komunikacja z klientem, czyli jak zbudować skuteczną strategię komunikacji w pracy freelancera? Postaram się przybliżyć moje sprawdzone metody.

Zdalna komunikacja z klientem – określaj oczekiwania

Wyrób w sobie nawyk ustalania zobowiązań. Zanim zaczniesz pracować dla danego klienta, dobrze jest określić oczekiwania, jasno i czytelnie, aby miał świadomość, czego się spodziewać po Twojej współpracy. Na przykład, jak często planujesz się z nimi kontaktować? Jakich kanałów komunikacji użyjesz, poczty e-mail, wiadomości tekstowych, czatów czy wideokonferencji?Jakie informacje będą dostępne i przekazywane podczas realizacji projektu? Im bardziej szczegółowe przedstawiasz te informacje, tym bardziej zadowoleni będą Twoi klienci – o ile będziesz przestrzegać tych oczekiwań po ich ustaleniu.

Warto wiedzieć: Popularne narzędzia do zdalnej komunikacji

Naucz się interpretować klienta

Nierzadko otrzymuje się od klienta dokumentację dotyczącą danego projektu. Czasami jest to prosty brief, a innym razem szczegółowy dokument z wytycznymi i regułami biznesowymi. W każdym razie, bez względu na to, jak jasne są zapisy, jedyną rzeczą, której nie możesz zrobić, jest po prostu założyć, że wszystko, co tam jest napisane rozumiesz. Już tłumaczę dlaczego. Ponieważ coś może oznaczać jedną rzecz dla kogoś w określonym kontekście, a zupełnie inną dla Ciebie. Zanotuj i miej to na uwadze.

Zdalna komunikacja z klientem

Poznaj preferencje klienta

Ważne jest, abyś znalazł odpowiedni rytm dla każdego klienta. Nie wszyscy klienci mają takie same preferencje komunikacyjne. Niektórzy będą wymagać od Ciebie ciągłej uwagi, podczas gdy inni wolą pozostawić projekt w Twojej opiece, dopóki nie wydarzy się coś ważnego. Będziesz musiał indywidualnie wyczuć potrzeby i zapotrzebowanie każdego klienta, dostosowując swoje podejście do tych preferencji.

Zdalna komunikacja z klientem – podsumowanie

Praca zdalna bezsprzecznie wymaga większego zaangażowania w obsługę klienta niż w przypadku tradycyjnej formy współpracy. Nie jest łatwo porozumiewać się między sobą przez e-mail czy telefon. Aby zaoszczędzić czas i pieniądze, powinna istnieć strategia komunikacji, która pomoże Tobie i Twoim klientom szybko zrozumieć cel współpracy. Przyczyniając się do zredukowania straty czasu, nieporozumień i kosztownych błędów. Jako freelancer doświadczasz różnych sytuacji i choć początkowo może Ci się wydawać trudne, to wraz ze wzrostem doświadczenia nabierzesz wprawy. Efektem tego będzie rzesza zadowolonych i powracających klientów.