Projektowanie doświadczeń użytkownika – czyli różnica między UX a UI

Projektowanie doświadczeń użytkownika – czyli różnica między UX a UI

Ogromna liczba projektów stron internetowych kończy się niepowodzeniem z powodu słabego zrozumienia poszczególnych ról. Wielu programistów myśli, że makieta pokazuje, jak wszystko powinno wyglądać, podczas gdy w rzeczywistości skupia się ona tylko na układzie strony. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy projektowaniem UX a projektowaniem UI. Te dwie formy projektowania są podobnymi dziedzinami, ale tylko jedna zajmuje się aspektami wizualnymi, podczas gdy druga jest bardziej związana z tym, jak użytkownik wchodzi w interakcję z aplikacją. Zanim jednak zagłębimy się w różnice pomiędzy UI a UX designem, przedstawimy dokładniej, co oba te terminy oznaczają.

UX (User Experience) – co to oznacza?

Projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) to proces tworzenia produktów, stron internetowych, aplikacji i usług, które są przyjemne i łatwe w użyciu. Każdy produkt, z którym wchodzimy w interakcję, ma swoje doświadczenia użytkownika, które mu towarzyszą. Mogą to być przyciski na naszym telefonie komórkowym, samochód, którym jeździmy, a nawet alarm przeciwpożarowy w naszym biurze.

To jak czujemy się z tymi produktami, daje nam ogólny obraz tego, jak zostały zaprojektowane i co to mówi o firmie lub osobie, która je stworzyła. W dzisiejszym cyfrowym świecie, projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) jest niezbędne dla każdej strony internetowej.

UX – Lorem Ipsum – Lorem Ipsum

Treść ma ogromny wpływ na użyteczność produktu. Niezależnie od tego, czy jest to tekst, obrazy czy filmy. Jednak wielu projektantów nie bierze pod uwagę treści na etapie projektowania – używają Lorem Ipsum zamiast prawdziwej treści i elementów zastępczych zamiast prawdziwych obrazów. Podczas gdy taki projekt może wyglądać świetnie podczas prototypowania, to na rzeczywistej stronie internetowej może nie spełnić oczekiwań. Dlatego projektanci UX muszą pracować nad interfejsem produktu w zgodzie z treścią tworzoną dla tego produktu.

UX – Zaangażuj swoich odbiorców

Skąd możesz wiedzieć, że Twój projekt jest dobry, jeśli nie znasz opinii prawdziwych użytkowników? Najlepsze doświadczenia użytkowników powstają wtedy, gdy dobrze zrozumiesz, kim są odbiorcy Twojego projektu, a następnie zwrócisz się do nich po pomysły. Możesz przeprowadzić badania użyteczności, ankiety lub nieformalne wywiady.

Dobry projekt produktu nigdy nie jest pracą jednej osoby. To, co jeden projektant może uważać za intuicyjne, inny może uważać za kontrintuicyjne. Angażując użytkowników w proces projektowania, automatycznie tworzysz lepszy UX.

UI (User Interface) – czym jest?

Projektowanie interfejsu użytkownika (UI) skupia się na przewidywaniu, co użytkownicy mogą potrzebować zrobić, i upewnianiu się, że interfejs zawiera elementy, które są łatwo dostępne, zrozumiałe i używane w celu ułatwienia tych działań. Interfejs użytkownika łączy koncepcje z projektowania interakcji, projektowania wizualnego i architektury informacji. Elementy interfejsu użytkownika obejmują między innymi nawigacje, przyciski i pola tekstowe oraz komponenty informacyjne.

UI – Rola typografii na stronie

Wybór typografii może radykalnie wpłynąć na odbiór strony internetowej i łatwość czytania jej treści. Ważne jest, by pamiętać, że nie każda strona musi być utrzymana w tym samym stylu. Powinieneś używać typografii, by stworzyć hierarchię i przejrzystość na stronie. Dokładnie przemyśl, jak dobrać kroje pisma. Zmieniaj rozmiary tekstu, by zwiększyć czytelność.

UI – Kolory w projektowaniu

Kolor jest potężnym narzędziem w zestawie każdego projektanta. Możesz kierować lub odwracać uwagę od obiektów, używając koloru, światła, kontrastu i tekstury na swoją korzyść. Dlatego tak ważne jest, abyś używał kolorów strategicznie, kiedy projektujesz swój następny projekt strony internetowej.

UI – Spójne elementy interfejsu użytkownika

Używając spójnych elementów w interfejsie użytkownika, użytkownicy czują się bardziej komfortowo i mogą szybciej wykonywać zamierzone czynności. Gdy użytkownik nauczy się, jak coś zrobić, powinien móc przenieść tę umiejętność do innych części witryny.

Projektowanie doświadczeń użytkownika – podsumowanie

Design odgrywa kluczową rolę w rozwoju każdego internetowego serwisu – jego atrakcyjność wizualna jest tym, co prowadzi do jego popularności. W ostatnich latach rola projektanta UX/UI staje się coraz popularniejsza i bardzo pożądana. Zrozumienie relacji pomiędzy tymi dwiema specjalizacjami może być wyzwaniem. Jednak jeśli opanujesz obie te dziedziny, będzie to szczególnie przydatne, jeśli rozważasz rozpoczęcie przygody z projektowaniem interfejsów.