Jak stworzyć profesjonalny Pitch Deck dla swojego start-upu

Jak stworzyć profesjonalny Pitch Deck dla swojego start-upu

Pomysłów na biznes jest mnóstwo, ale liczba startupów, które przetrwają, to niewielki ułamek. Dzieje się tak dlatego, że wielu startupom nie udaje się zdobyć początkowego finansowania, którego potrzebują, by się rozwijać. Aby móc ubiegać się o kapitał aniołów biznesu lub venture capital, startupy muszą stworzyć pitch deck, który podkreśli, dlaczego ich startup powinien otrzymać finansowanie. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak stworzyć pitch deck.

Po co tworzyć prezentację Pitch Deck?

W prezentacji Pitch Deck próbujesz sprzedać komuś (np. inwestorowi lub potencjalnemu klientowi) swój pomysł na biznes. Bardzo ważne jest, by informacje zawarte w Twojej prezentacji były zrozumiałe, przekonujące i zapadające w pamięć. Dlatego tak ważne jest, abyś używał prostych obrazów i opowiadał wizualną historię o tym, jak działa lub będzie działać Twoja firma. Przedstawienie misji, modelu biznesowego i oferty Twojej firmy w zwięzłej, ale wciągającej prezentacji slajdów może zakończyć się uściśnięciem dłoni i przejściem do następnego etapu – lub zatrzaśnięciem Ci drzwi przed nosem.

Rozwiązuj realne problemy

Każdy startup zaczyna się od dostrzeżenie problemu. Od zrozumienia, że na rynku istnieje luka, którą można wypełnić. Na pierwszym etapie prezentacji musisz przedstawić problem, który Twój produkt lub usługa próbują rozwiązać. Przedstaw tylko jeden główny problem. Pozwoli to skupić się na prezentacji i sprawi, że najistotniejszy argument dotyczący Twojego pomysłu będzie zrozumiały dla inwestorów.

Pitch Deck – liczba slajdów

Jeśli inwestor przeglądnie Twoją prezentację, jakie kluczowe rzeczy powinien zapamiętać? Upewnij się, że te punkty zostały wystarczająco uwzględnione i nie pozwól, aby te informacje rozproszyły inne, mniej istotne. Używając przy tym jasnych i zwięzłych sformułowań. Zalecana ilość to około 10-15 slajdów. Ogranicz się do kluczowych pojęć, które naprawdę wpłyną na odbiorcę.

Pitch Deck – pierwsze wrażenie

Pierwszy slajd twojej prezentacji jest najważniejszy. To Twoja szansa na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, więc nie pozwól, aby ta szansa minęła. Postaraj się, aby slajd wprowadzający był krótki i przyjemny. Możesz użyć tego slajdu, aby przedstawić propozycję wartości swojej firmy. Spróbuj wyrazić to w jednym zdaniu.

Zdefiniuj klienta i możliwości rynkowe

Niemal każdy może wymyślić kreatywny pomysł na biznes. Pytanie brzmi czy Twoje rozwiązanie jest realną okazją biznesową z prawdziwym rynkiem do sprzedaży? Zdefiniowanie swojego klienta pozwoli uwiarygodnić to, że dokładnie wiesz do kogo kierujesz swój biznes. Może być to indywidualny konsument lub małe przedsiębiorstwo. Uwzględnij istotne informacje o tym, kim są Twoi klienci i jakie rozwiązujesz ich problemy. Rynek docelowy i orientacja rynkowa wymaga od Ciebie konkretnego zilustrowania skali potencjału w liczbach. Powinieneś być w stanie nie tylko przedstawić wielkości rynku, ale i szacowane przychody. Udokumentowany popyt na Twój biznes, ma większe szanse, aby wzbudzić zainteresowanie inwestorów.

Zespół stojący za projektem

Sekcja zespołu w Twojej prezentacji jest jednym z kluczowych elementów. Dobry biznesplan jest niezbędny, ale jeśli inwestor nie wierzy w osoby wykonujące ten plan, nie zainwestuje swoich pieniędzy. Przedstaw umiejętności, doświadczenia i najważniejsze osiągnięcia każdego członka zespołu Twojego startupu. Celem jest przekonanie inwestorów, że Ty i Twój zespół posiadacie odpowiednie kompetencje do realizacji i rozwoju projektu.

Prezentacja produktu

Jeśli Twój produkt jest aplikacją, narzędziem lub usługą online, rozważ dodanie zrzutów ekranu przedstawiających jego najbardziej wyjątkowe funkcje. Jeśli jest to produkt fizyczny, dodaj profesjonalne zdjęcia produktu pod różnymi kątami. Możesz również dołączyć szczegółowe parametry lub materiały z jakiego został wykonany.

Prognozy finansowe

Bezsprzecznie jest to fragment prezentacji, który mocno skupia uwagę inwestorów. Chociaż prognozy są tylko szacunkami, powinny być oparte na realnych liczbach. Nie popełniaj błędu, przedstawiając nieosiągalne prognozy finansowe dla swojego projektu. To będzie poważny sygnał ostrzegawczy dla inwestorów. Szacowane prognozy powinny obejmować plan na co najmniej 3 lata. Pamiętaj, aby nie przesadzić z ilością prezentowanych liczb.

Nie masz pasji? Nie trać czasu

Możesz mieć prezentacje, która wszystkich zachwyci, ale jeśli nie przedstawisz jej z entuzjazmem i pasją, to wszystko na nic. Inwestorzy muszą wiedzieć, że jeśli dadzą Ci fundusze, będziesz miał pasję i waleczne serce, aby przejść przez nieuniknione niepowodzenia, które napotkasz na swojej startupowej drodze. Model biznesowy jest ważny, ale ludzie, którzy nim kierują, są jeszcze ważniejsi.