Jak poznać, że Twój start-up jest skazany na niepowodzenie?

Jak poznać, że Twój start-up jest skazany na niepowodzenie?

Pracujesz nad swoim pomysłem już od jakiegoś czasu. Uruchomiłeś swój projekt, ale teraz myślisz, że może lepiej będzie się poddać niż walczyć dalej. W świecie technologii dochodzi do wielu upadków startupów. Prawdopodobnie znalazłeś rozwiązanie na coś, co w rzeczywistości nie jest nikomu potrzebne. Twoi programiści napisali piękny kod, którego nikt nie używa. Oto kilka oznak, że Twój startup może wkrótce upaść.

Mały rynek docelowy

Bycie w niszy oznacza, że musisz być liderem w tej niszy. Jeśli nie jesteś najlepszy, prawdopodobnie przegrasz ze swoją konkurencją. Bycie hegemonem nie jest łatwym zadaniem i wymaga wiele czasu (może nawet zająć lata). I choć z drugiej strony, małe rynki są zwykle mniej nasycone reklamą, możesz nie być w stanie dotrzeć do wystarczającej liczby klientów, by osiągnąć próg rentowności. Warto pamiętać, że wybór niszy to o wiele więcej niż tylko wielkość rynku. Obejmuje on także rodzaj produktu, który planujesz sprzedawać.

Brak płynności finansowej

Jako mały startup zwykle masz ciągły brak gotówki i trudno jest przewidzieć, ile pieniędzy wpłynie. Gdy Twój startup będzie mieć trudności z uzyskaniem przychodów, istnieje potrzeba podjęcia natychmiastowych działań. Jedną z opcji jest udostępnienie swojego produktu za darmo i użycie go jako sposobu na promowanie swojego biznesu. Musisz jednak pamiętać, że przekształcenie swojego produktu w darmowe narzędzie może nie być skutecznym sposobem na zdobycie nowych klientów. Zamiast tego możesz rozważyć inną opcję. Jedną z realnych możliwości jest wypróbowanie marketingu afiliacyjnego.

Brak popytu rynkowego na Twój produkt

Bardzo często można dostrzec, jak założyciele startupów wierzyli, że ich pomysł jest tak atrakcyjny i innowacyjny, że rynek będzie ich o to błagał. Oczywiście w wielu przypadkach założyciele się mylą. Jeśli nie rozumiesz w pełni, co Twoja usługa może zmienić i nie znasz zapotrzebowań potencjalnych użytkowników usług, jest bardzo prawdopodobne, że Twój startup zostanie spisany na straty.

Wytrwałość jest miarą dobrobytu

Jedną z rzeczy, których uczy praca w branży technologicznej, jest fakt, że potrzeba dużo czasu, by start-up odniósł sukces. Jest to jedna z najtrudniejszych branż do osiągnięcia sukcesu, a statystycznie udaje się to mniej niż 3%. Zbyt wielu CEO tworząc start-up, wyznacza sobie sztywne ramy sukcesu. Uważają, że jeśli w ciągu X czasu przychody nie zaczną się mnożyć lub jeśli nie będzie zarabiać, to ograniczy straty i zrezygnuje. Często mijają lata, zanim przychody wzrosną w jakikolwiek znaczący sposób, więc jeśli porzucisz produkt zbyt wcześnie, możesz przegapić życiową szansę.

Skup się na tym, co ważne

To, że jesteś zajęty, nie oznacza, że Twój startup się rozwija. Powszechne jest błędne przekonanie, że bycie zajętym oznacza, że odnosisz sukces, ale to może być dalekie od prawdy. Problem z byciem zajętym polega na tym, że pozwala nam łatwo oszukiwać samych siebie, że faktycznie rozwijamy nasz biznes i podejmujemy działania. Podczas gdy tak naprawdę wcale tego nie robimy. Kluczem jest wykonanie pożytecznej pracy, która rozwija produkt.

Słaby zespół zarządzający

Bardzo często zdarza się, że startupy i małe firmy tworzą produkt z osobami bez doświadczenia, które nie podążają za modelem lean start-up. Nie mając odpowiednich metod zbierania informacji zwrotnych od klientów, finalnie zespół dostarcza produkt końcowy niskiej jakości. Choć możesz mieć czas, by nauczyć się pewnych umiejętności zarządzania projektem, często najlepiej jest od początku zadbać o jakość swojego zespołu.